Christian Fictoor: Eurosonic Noordeslag 2020, музичний менеджмент – і ліки, що врятують світ

Зустрічі з фахівцями музичної індустрії — ще одне враження, яке подарував грандіозний Eurosonic Noordaslag (ESNS) 2020 – європейська музична платформа, найбільший в Європі шоукейс-фестиваль та конференція, що присвячені європейській музиці. За чотири дні фестиваль в Гронінгені, Нідерланди, охопив 347 концертів, які відвідали більше 40 тисяч людей 52 національностей! Україну представляли крос-жанрова групаDZ’OB з м. Дніпро та зірка репу alyonaalyona – Альона Савраненко з Баришівки, виступ якої закордонні ЗМІ назвали «захоплюючим проривом».

PHOTO: SIESE VEENSTRA

Промовистий факт — 4.323 фахівців музичної індустріїстали учасниками галузевоїконференції ESNS.Теми актуальні та вражаючі! Безліч гучних імен спікерів та цікавих подробиць – виступ маркетингової команди (досвід цифрових технологій, електронної комерції та глобального маркетингу) 13-го студійного альбому «Різдвяний подарунок» Роббі Уільямса — одного з найвидатніших виконавців світу; фестивальні панелі — про складові успіху від команд провідних європейських фестивалів Paleo, Sziget та Exit; панелі агентського бізнесу, де міжнародні букмекери обговорювалийого сучасні проблеми; цифровий маркетинг в індустрії гучної музики; новини і досвід від NPO, NOS та AVROTROS — співорганізаторів  конкурсу Євробачення, який у 2020 році пройде в Нідерландах, місті Роттердам.

Концерт DZ’OB на ESNS 2020,  фото: MischaKreiskott, GrigoryFatyanov

Мій співрозмовник – Крістіан Фіктор/ Christian Fictoor з Нідерландів. Ми познайомились в унікальному храмі DerAa-Kerk, найстарішій місцині міста Гронінген, на концерті музикантів з України, дніпровської групи  DZ`OB. Їх інструментальна програма з двох останніх альбомів: Basement Suite 2017 та Beingsfor Throbbing 2018, записаного за грантової підтримки програми «Культурна столиця», визвала зацікавленість багатьох фахівців і музикантів як «musttolisten». Серед інших слухачів я звернула увагу на щиру реакцію Крістіана і його колег на цей виступ. Інтуїція була влучною –виявилось, Крістіан- професійний музикант(Консерваторії ArtEZ), який обрав непростий шлях підприємця креативних індустрій. Сьогодні він є співзасновником компанії «iGNITE! Music» (музичний менеджмент, маркетинг, букінг), яка також представляла своїх артистів на фестивалі ESNS. Деякі речі з нашої розмови здалися мені неймовірними. А деякі пазли склалися в ціле лише наприкінці бесіди. Мені хотілося, щоб ці думки почули і ви.

— Крістіане, скільки років триває ваша кар’єра?

Я навчався в Консерваторії Art EZ. В мої 24, у листопаді 1996 року, я зареєстрував свою компанію в Торговій палаті — і почався квест в понад 20 років, який, по суті, вів мене за собою. Я вдячний! Це був період з прекрасними, божевільними, важкими моментами, чудовими клієнтами і неймовірною співпрацею надихаючих і крутих людей!

— Ми познайомилисьна концерті музикантів з України, дніпровської групи DZ`OB – я звернула увагу на вашу щиру емоційну реакцію під час їх виступу. Поділіться враженнями, будь ласка!

Звичайно, щороку на Евросоніку ми бачимо нові тенденції, нові групи, нові тренди, нову музику. Я почув DZ`OB в перший раз, коли ще ми складали розклад. Ця група нас зацікавила, і ми хотіли подивитися їх виступ наживо. Я вдячний слухач, проте, я займаюся маркетингомі завжди дивлюся на те, що люди роблять навколо мене — як поводиться аудиторія, коли слухає музику. І хоч ця музика була не зовсім для мене, але я закрив очі, влився в потік — і став рухатися! Я не впевнений, що можу пояснити ці відчуття… Мені подобається звучання різних інструментів. Мені подобається як вони грають, вони хороші музиканти, я просто насолоджувався! Вони дають якесь відчуття космосу — і ти можеш втратити себе в цьому. Щоб відчувати цю музику, потрібно бути залученим в шоу весь час. Також, можливо музикантам варто більше ділитися емоціями, і під час шоу висловлювати свої почуття краще. Фокусуватися не тільки на тому, що відбувається на сцені, а й на тому, що роблять в залі. Цього не вистачало. Отже, матиму пораду: якщо ви їдете в тур, переконайтеся, що ви більше робите шоу, ніж граєте музику. Це важливо в турах! Залучайте людей. Це складно для класичних музикантів, але це необхідно. Якщо цього не робити, це будує стіну між вами й вашою аудиторією. Якщо DZ`OBхочуть просувати свою кар’єру, робити шоу — це те, що їм потрібно, і те, що ми робимо тут — допомагаємо хорошим артистам з хорошою музикою. Важливо аби і музиканти, і глядачі під час шоу проходили певний досвід.

— У вас були враження не лише від концертів — конференція Eurosonic Noordeslag 2020 — надзвичайна подія для фахівців музичної індустрії! Які нові знання, інформацію чи практичні рекомендації ви вважаєте настільки ефективними, що готові взяти їх до своєї роботи?

Під час конференції було багато інформації про експорт музики за кордон. Деякі з наших виконавці готові до цього і вже там виступають, але поки — не дуже часто. Сесії про країни дали можливість зустрітися з їх представниками, аби знайти партнерів (яким ви можете довіритися!) та гроші, щоб влаштувати закордонний тур. Без цих знань — важко. Що було цікавим особисто мені? Деякі сесії про технології подій – такі, наприклад, як голограмні проекції. Звичайно, ми маємо ці знання, бо створюємо цілісні концепції для наших артистів — з шоу-дизайном, режисурою та маркетингом, — але завжди добре надихатися!

— Що саме серед тематики конференції було для вас найбільш цікавим і актуальним?

Визначними для мене стали міжнародно-орієнтовані сесії, а саме:

— Креативна Європа: ми зустрілися з деякими представниками щодо наших планів міжнародних турів, в тому числі до експорту в Китай.

— Музичний рух в Європі: роз’яснення щодо програми, яку підтримує ЄС, для зростання в Європі музичної індустрії.

— Музика голландською мовою: як завоювати публіку голландськомовної частини Бельгії.

Але були й інші дуже цікаві сесії: наприклад, планета хіп-хоп, де в основному йшлося про змінення ролі традиційних ЗМІ, особливо для артистів цього жанру.

— Який результат в роботі ви очікуєте з цими нововведеннями?

Ми думаємо, що зараз у нас є більшеінструментів та робочих мереж для відкриття новихі цікавих ринків для наших артистів. Наразі, ми зосередили увагу на артистах Hardstyle Pianist, Bassanova, POSHA and Mr. Weazley, проте не менш цікавим буде досвід для тих, з ким почали працювати чи незабаром будемо – наприклад, ISLE та Ruby Prophet.

— Назвіть важливі тенденції в європейському музичному менеджменті, які виспостерігаєте.

З боку музики: ми бачимо (і радіємо!), що жанр, як такий, стає менш важливим. Проте, якість виступу – саме те, що ти чуєш, бачиш, і відчуваєш у поєднанні, — значно важливіша! Все більше створюється крос-жанрових подій, в яких взаємодіють всі стилі. З боку агентств: більшість з тих, що з’являються зараз, працюють прозоріше. Артисти заслуговують на те, аби до них ставились справедливо, адже в минулому їх багато разів ображали ультра-жадібні менеджери чи лейбли. В нашому баченні ми тут задля того, аби підтримувати артистів, допомагати їм ростити свій потенціал. Водночас, ми дбаємо про те, щоб не «перегріти»їхкар’єру, бо ми тут не для одноразового дива«one-hit-wonders»!

— Чи є речі з вашого досвіду, які суттєво запобігають цьому «перегріванню»?

Так! Річ, яку ми акцентуємо – це увага до психічного здоров’я бізнесу і до стабільності. Обидва моменти вкрай важливі, і ми добре це усвідомлюємо. Ми маємо досвід створювати сталий розвиток і робити стійкою кар’єру нідерландських артистів – вже декілька років!

— Поясніть цю ідею детальніше, будь ласка.

Що я маю на увазі стосовно психічного здоров’я – музична індустрія та гастролі можуть накласти велике напруження на виконавця та менеджерів. Гастрольне життя, а також очікування від ринку можуть бути джерелом енергії, але також – енергетичним відтоком і великим стресовим фактором!

— Так! Нажаль,це правда.

Тому багатоартистів, як вибачите, інодіберуть перерву. Інколи це для них важливіше понад усе! Або вони справді відпочивають і мають подальший розвиток, або набувають шкідливих звичок, або — ще гірше … як Avicii. (Ред.: Avicii (Авічі), справжнє ім’я — Тім Берглінг (Tim Bergling), 8 вересня 1989 р. Стокгольм, Швеція — 20 квітня 2018 р. Маскат, Оман — шведський ді-джей і музичний продюсер. У 2013 його річний прибуток зріс до 20 млн $ і він увійшов до тридцятки найбагатших музикантів світу молодше 30 років. У 2017 році опублікував відео на спільну роботу з R&B виконавицею Рітою Орою Lonely Together, яке зняв у Києві. 20 квітня 2018 року помер в Омані Берглінг, страждав від депресії, причиною смерті стало самогубство. Смерть настала через значну втрату крові внаслідок порізів розбитою пляшкою з-під вина).

— Але в якийспосібвимаєтепрацювати, аби справді зберегти здоров’я і менеджеру, і артисту?

Як агентство з управління, ми уважно стежимо за нашими артистами і за власним здоров’ям. І фізичним, і психічним. Ми не завжди можемо бути найближчими друзями між собою, але ми — ті люди, до яких можна звернутися, буквально — зателефонувати нам 24/7, якщо якісь речі трапляються в житті артиста чи потрібна допомога. Розмовляючи з артистом, ми з’ясовуємо його дійсне становище і як йдуть його справи. Задаючи правильні запитання та використовуючи співчуття (на наш погляд, цеможе бути однією з найважливіших навичок для менеджера!), ми можемо бачити ще на ранній стадії чи потрібна наша допомога або втручання. Ми завжди будемо ставити здоров’я артиста на перше місце!

— Це абсолютно нестандартний підхід до артиста серед тих, які я бачила в арт-менеджменті!

Можливо,але це те, ущо ми віримо. Іцеспрацювало для деяких людей під час нашоїроботи. Але, звичайно, тут ми не будемозанурюватись у деталі – це частина конфіденційності між артистом і нами.

 — На практиці — які ваші дії це означає?

Це може означати навіть те, що іноді ми радимо художнику взяти коротку (або довгу) відпустку, аби дати йому шанси на довшу і кращу кар’єру.

— Але ж як агенція ви втрачаєте на цьому фінанси?

На короткий період це так. Але ми не в тому, аби керувати артистом лише один-два роки. Ми скоріше будуємо довгострокову та визначну кар’єру.

— Для цьоговимаєтераніше впевнитися, що художник дійсноталановитий, особистопрагне розвитку таготовийдо роботи, чи не так?

Так. Це правда. Ми наважуємося сказати, що миуспішні в розвідці. І ми витрачаємо свій час аби вирішити з ким ми працюємо, і ще важливіше — з ким ми не будемо працювати! Відповідно, ми розподіляємо свої фінансові ризики щодо моментів, пов’язаних з перервою в роботі артистів. Агенція, окрім менеджменту, надає послуги музичної індустрії, з яких ми навчаємо артистів,ведемо переговори щодо контрактів, займаємося публікаціями (з нашим партнером Collect MP) тощо. Також працюємо як агентство бронювання (booking) артистів.

— Чого ви очікуєтевід самих артистів?

Вони повинні вміти працювати над своєю мрією — з енергією та інвестиціями зі свого боку, так само! Проте, якщо ми бачимо справжній ринковий потенціал – це та особлива суміш, яка оживає, коли чуєш музику, бачиш шоу, і те, що відчуваєш особисто в цей час, — ми відкриті, щоб перевірити це в роботі!

— Я правильно розумію, що художникам бажано мати фінансовий резерв для особистої кар’єри?

Я вже казав, що в рамках послуг музичної індустрії ми навчаємо, тренуємо  і допомагаємо розробляти концертні виступи тим артистам, які не є в нашому постійному керуванні. Це зазвичай оплачується самим артистом (інвестуйте у вашу кар’єру!) та/або – залученими коштами, наприклад, краудфандінгом. Це і є друге питання — про стабільність. Ми допомагаємо артистам зробити свою музику більш стійкою на ринку, якщо вони зацікавлені. Ми навіть працювали з однією з найбільш сталих у розвитку артисток у Нідерландах – Roos Blufpand.

 

— На що саме орієнтувався в той час ваш досвід?

Як відомо, наразі існує підвищена обізнаність про планету, що показує — ми живемо з недобрими речами. Ми маємоспільнувідповідальність, щобзберегтиздорову планету для наших дітей. Мистецтво може допомогти в цьому! Відповідно, музика — також. Наприклад, Roos Blufpand гастролювала фургоном, що заправлявся «зеленим газом», і ми компенсували СО2 власних подорожей. Під час гастролей ми їли вегетаріанську їжу. Для аудиторії ми зробили книгу віршів, надрукованих біо-чорнилами на повторно використаному папері, ми ще зробили компакт-диск із біо-матеріалів (bio-ink). О так, — ми гастролювали з прикрасою, виготовленою із«пластикового супу» — сміття з довкілля, а саме -з пластикових стаканчиків, що використовували фестивалі! Дивіться – на цій світлині Roos Blufpand стоїть біля однієї з декоративних панелей, які були на сцені під час її туру.

— Але ж проблема важлива і стосується не лише артистів?

Так, на фестивалях імісцях проведення концертів організатори все більше прагнуть зосередитись на тому, як зробити свої заходи більш екологічними. Це «зелена» енергія, відсутність пластикових чашок, відповідальне поводження з відходами, використання стійких матеріалів у декораціях тощо.

— Ви якось висловили думку: «Музика чи мистецтво взагалі, може й не здатні врятувати світ, але без них ми б втратили ключовий інгредієнт ліків, які б це змогли». Ця ідеальна тенденція стає світовим трендом?

Так, і це добре!

Анна Архипова